Mi az az Iskola utca?

Az Iskola utca olyan iskola előtti út, terület, amelyen az iskolába járás és az iskolából való elvitel idején ideiglenesen korlátozzák a gépjárműforgalmat. A korlátozás az iskolai és az átmenő forgalomra egyaránt vonatkozik. Az eredmény egy biztonságosabb, egészségesebb és kellemesebb környezet mindenki számára.

Az iskolai utca-rendszerek proaktív megoldást kínálnak az iskolai közösségek számára a légszennyezés, a rossz egészségi állapot és a közúti veszélyek csökkentésére. Az Iskola utca rendszer egészségesebb életmódot és aktívabb iskolába járást ösztönöz a családok számára, és mindenki számára jobb környezetet eredményez.

Miért?

  • Szomorú valóság, hogy országszerte az iskolák körüli utakat az iskolák kezdési és vége körüli 50 percben többszörösen megnövekedett forgalom sújtja. Az iskolákhoz kapcsolódó forgalom az utakon közlekedő autók egynegyedét teszi ki. Ez a védtelen úthasználókkal és más autósokkal való ütközések, a szabálytalan parkolás, a forgalmi dugók és a közúti dühkitörések megnövekedett kockázatát eredményezi. A gyalogos és kerékpárosok úgy érzik, hogy az utak nem nekik valók, és ennek hosszú távú következményei vannak mindenkire, különösen a gyermekekre nézve.

  • Az aktív közlekedés bajnoka, Dr. Adrian Davis a Napier Egyetemről szereti emlékeztetni az embereket, hogy a gyerekeknek mentesnek kell lenniük a betegségektől. Az is, hogy a "fel-alá ugrálás" meglehetősen fontos ennek eléréséhez. Az International Journal of Behavioural Nutrition & Physical Activity című szakfolyóiratban megjelent jelentés élesen emlékeztet arra, hogy az 5-18 évesek körében a fizikai aktivitás drasztikusan csökkent az elmúlt 30 évben, és 1995-97 óta 31%-kal csökkent a gyalogos iskolába járás. Emellett a bizonyítékok újra és újra azt mutatják, hogy a kerékpározás és a gyaloglás 10%-kal csökkenti a felnőttek halálozását. Az iskolába járás a gyermekek legrendszeresebb és legkövetkezetesebb útja, így ideális lehetőség arra, hogy ezt az utat aktívvá tegyük.

  • A gyermekkorban felvett aktivitási szokások az egész életen át tartanak, valamint a nap folyamán is. Az iskolai napot egy sétával vagy egy rövid biciklizéssel kezdeni az osztályba jobb, mint az autó hátsó ülésén ülve megemészteni a kukoricapelyhet. Továbbá bizonyíték van arra, hogy a több testmozgás és a jobb tanulmányi eredmény és a kognitív teljesítmény között kapcsolat van.

    Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szerint a magyar gyerekek 20-22%-a túlsúlyosan vagy elhízottan kezdi az általános iskolát, és ez az arány a középiskola befejezéséig 33%-ra emelkedik". A legalább napi egyszeri testmozgás kulcsfontosságú a tartósan jó egészséghez, és ezt olyan könnyen el lehetne érni egy aktív iskolába járással. Az aktív közlekedésnek megvan a lehetősége arra is, hogy túllépjen a rossz egészségügyi egyenlőtlenségeken, mivel a gyermekek elhízásának eloszlása szorosan összefügg a hátrányos helyzetűek szintjével.

    Az eddigi közlekedéspolitika azt eredményezte, hogy a gyerekeknek azt tanácsolták, hogy ne közlekedjenek, így elszalasztották a lehetőséget, hogy aktívabbak legyenek, elveszítették a szabadságot, hogy gyermekként élhessenek és független felnőtté válhassanak. Itt az ideje, hogy elforduljunk ezektől a káros, átgondolatlan döntésektől, és megfordítsuk a tendenciát.

  • A rendszeres testmozgás hatékonyan hozzájárul a jó közérzet és a mentális egészség megőrzéséhez. Sir Liam Donaldson, a korábbi brit főorvos híres írása a 2009-es éves jelentésében: "A fizikai aktivitás egészségre gyakorolt potenciális előnyei óriásiak. Ha létezne olyan gyógyszer, amely hasonló hatást fejt ki, azt "csodaszerként" vagy "csodaszerként" tartanák számon"."

    A fizikai aktivitás olyan kémiai változásokat eredményez az agyban, amelyek pozitív hangulatot és jó közérzetet váltanak ki. Ha ezt egy olyan tevékenységgel kombináljuk, amelyet a gyerekek általában élveznek, mint például a kerékpározás vagy a rollerezés, a társaikkal vagy az iskolába vezető úton való csevegés, akkor a tanulóknak remekül indul a nap, és máris koncentráltak és készen állnak a tanulásra. Az iskolába kerékpározás az önbizalmat is növeli, mivel a gyerekeknek a gyakorlatban kell alkalmazniuk egy megtanult készséget, és önkontrollt is gyakorolniuk kell.

  • A brit kormány nemrégiben közzétette a kültéri levegőminőség és a közegészségügy javítását célzó beavatkozások felülvizsgálatát. A jelentés megerősíti, hogy a gyermekek hosszú távú egészsége veszélyben van. Mint sérülékeny receptorok, a tüdőjük fejlődése különösen veszélyeztetett, és olyan károsodások érik őket, amelyek egész életükben megmaradnak. A környezetszennyezés rontja az asztmát és növeli az allergiakockázatot; az agyra is hatással van, mivel csökkenti a figyelmet és a memóriát. Kapcsolatba hozták a depresszióval, a szorongással és a figyelemzavarral, valamint növeli a szívbetegségek kockázatát későbbi életük során.

    A legszennyezettebb iskolák némelyike főútvonalakon és főutakon található, ami ezeket a helyeket alkalmatlanná teszi az iskolai utcák típusú korlátozásokra. A brit problémák a magyartól nem térnek el: "Az Egyesült Királyságban több százezer gyermek él, utazik és jár iskolába az artériás és főutakon. Ezek a gyerekek rendszeresen ki vannak téve olyan légszennyezésnek, amely csökkenti a tüdőkapacitásukat, és hosszabb távon szívrohamot és tüdőbetegségeket, rákos megbetegedéseket, sőt az agy, az idegek, a máj és a vesék károsodását is eredményezheti, és jelentős életrövidüléssel és rossz légzőszervi egészséggel jár. Ezért nagyon fontos és ugyanilyen sürgős, hogy az illetékes hatóságok ezeknek az iskoláknak a számára is megfelelő megoldásokat keressenek. Rövid távon olyan enyhítő lépések tehetők, mint például az élő zöld falak finanszírozása, a megállás és elindulás (tízszer több kibocsátás, mint a mozgó járműveknél) és az üresjárat (kétszer annyi) megakadályozása az iskolakapuk és a főutakon lévő osztályablakok előtt. A hosszú távú megoldásnak a felesleges gépjárműforgalom megszüntetésére irányuló összehangolt erőfeszítéseket kell magában foglalnia, és egészséges környezetet kell biztosítania. A családoknak képesnek kell lenniük arra, hogy az aktív iskolába járást válasszák, bárhol is élnek vagy járnak, anélkül, hogy aggódniuk kellene a környezetszennyezés egészségükre gyakorolt hatásai miatt.

    Azt is érdemes észben tartani, hogy a környezetszennyezés az autók belsejében rosszabb. Tehát nemcsak az autóval való iskolába járás nem védi meg az autóban ülő gyermekeket a rossz levegőminőségtől, hanem megfosztja őket attól a lehetőségtől is, hogy ellensúlyozzák a szennyezés hatásait azáltal, hogy rendszeres testmozgást végezhetnek.

Iskola utca a nagyvilágban